Dag 23 - 18 augustus - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Ouwelandjes & van der Wielen - WaarBenJij.nu Dag 23 - 18 augustus - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Ouwelandjes & van der Wielen - WaarBenJij.nu

Dag 23 - 18 augustus

Door: Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ouwelandjes & van der Wielen

18 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Dag 23 - 18 augustus
Onze eerste vroege ochtend game-drive begint om 6.30 uur. Best koud nog dus we zitten onder een dekentje in onze auto terwijl Dave en Difference enorm hun best doen om ons de dieren te laten zien en vooral ze op te sporen (via afdrukken in het zand). Ze laten ons zien dat er sporen zijn van een luipaard en later op de ochtend vinden ze een dode buffel die mogelijk door een leeuw is gedood. Er zijn sporen van een leeuw in de buurt maar Dave verwacht dat we einde van de middag meer kans hebben om hem te zien. Plan is om vanavond terug te gaan naar deze plek. Dave is er ook van overtuigd dat we vandaag een luipaard gaan zien.
Wel zien we een grote groep olifanten drinken bij de rivier en we rijden weer door de prachtige bush. Soms dwars door de bedding van de (nu droogstaande) rivier. We hebben een mooie ochtend en gaan ontbijten vol verwachting over wat de middag ons gaat brengen.
Eerst een paar uur heerlijk aan het zwembad met z'n achten. Om half 3 een heerlijke lunch en om half 4 gaan we weer onze jeep in om wild te spotten. We rijden rond in de hoop een luipaard te zien. Die zitten er veel in dit gebied en we hebben er nog geen gezien. Ook neushoorns hebben we hier nog niet gezien en die staan nog op ons verlanglijstje. We rijden naar de plek waar de dode buffel vanochtend was gevonden. Er ligt een karkas (ook indrukwekkend!) en de gieren zijn bezig het laatste opruimwerk te verrichten. De leeuw is er helaas niet meer. Uiteindelijk krijgt Dave via de radio door dat er een luipaard is gezien vlakbij waar wij op dat moment zijn. We rijden erheen en kunnen heel dichtbij haar komen. Echt schitterend, wat een mooi beest! Dave herkent haar, ze heet Nthombi en dit gebied is haar territorium. Ze heeft een jong die vast ergens vlakbij is. Als ze eten heeft gevonden haalt ze haar jong naar de plek van haar prooi om mee te eten. Erg indrukwekkend om haar van zo dichtbij te zien. Ze loopt vlak langs onze auto en gaat vervolgens op een termietenheuvel liggen zonnen. WE maken veel foto's en zelfs een filmpje. Dave is lyrisch over deze 'sighting'. Hij vertelt dat Nthombi samen met de andere luipaarden van Timbavati een Facebookpagina hebben (leopards of Timbavati). Die moeten we natuurlijk allemaal 'liken' vanavond. We pauzeren op een mooie plek met een geweldig uitzicht op de ondergaande zon en maken een paar mooie foto's met de zelfontspanner. Dan krijgt Dave een melding via de radio dat er vlakbij een leeuw is gespot. We gooien ons drankje snel achterover en springen weer in onze auto om snel weg te kunnen. Het is inmiddels bijna donker en Difference schijnt met een spot bij vanaf zijn 'frontseat'. We moeten plots ineens vol op de rem voor 2 overstekende buffels. Verderop komen we middenin een kudde buffels terecht. Stapvoets rijden we tussen hun door met de lichten uit want het is niet de bedoeling dat we deze (dag)dieren storen. Uiteindelijk vinden we de leeuw. Het lijkt een vreemde leeuw. Dave en Difference kennen hem niet en denken dat hij afkomstig is uit het Krugerpark en dus minder gewend is aan ons soort 'vehicles'. We vangen een glimp van de leeuw; een flinke mannetjesleeuw die een tijdje in de berm heeft gelegen maar er al snel vandoor gaat. Yes! We hebben de big 5 gezien! De luipaard was toch wel echt het hoogtepunt van de middag.
Weer terug in Motswari frissen we ons even op en gaan aan tafel. De neiden zijn zo moe dat ze vóór het toetje naar bed gaan. Wij liggen er ook op tijd in. Morgen nog één keer, onze laatste, game-drive :(