Dag 21 16 augustus 2015 - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Ouwelandjes & van der Wielen - WaarBenJij.nu Dag 21 16 augustus 2015 - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Ouwelandjes & van der Wielen - WaarBenJij.nu

Dag 21 16 augustus 2015

Door: Thil

Blijf op de hoogte en volg Ouwelandjes & van der Wielen

16 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Vandaag staan we op 5.45 op want om 6.30 gaan we een bush wandeling maken. Voordat we vertrekken krijgen we eerst nog koffie en thee en een koek. Kenneth is onze gids en wijst ons erop dat we tijdens de wandeling stil moeten zijn en achter elkaar moeten lopen. Dieren zien je dan als 1 object en niet als een hele groep.Kenneth wijst ons op sporen in het zand en legt alles uit over bomen en planten. Hij wijst bepaalde struiken aan die de bushmen gebruikten ombijv. hun tanden te poetsen. Dit deden ze ook met de as van het vuur. Sommige bladeren hebben een geneeskrachtige werking, bijv, tegen slangenbeten. Anders dan de tissuetree; de bladeren van deze struik zijn zo zacht dat ze gebruikt werden om je billen mee af te vegen.Bij een grote termietenheuvel vertelt hij over hoe deze tot stand komt en dat het een bouwwerk van vele jaren is. De koningin is de hele dag aan het eieren leggen en moet het warm hebben.We mogen onze hand bij de chimney, de schoorsteen houden en voelen echt de warme lucht opstijgen. Bij deze ingang houden wachters in de gaten of er indringers zijn. Bij een poel waren 4 zebra aan het drinken. Ze knuffelden en masseerde elkaar. Volgens Kenneth doen ze dit om de familiebanden aan te halen. Jammer genoeg hebben we geen giraffen gezien terwijl deze hier veel zitten. Na de wandeling is het tijd om te ontbijten en lekker te luieren bij het zwembad. Na de lunch vertrekken we voor een gamedrive. Na 3 kwartier rijden over grotendeels slechte wegen zijn we bij de Manyeletigate, een ingang van Kruger. We stappen over in een jeep. We zien genoeg dieren:buffels, olifanten en impala's. Op een gegeven moment rijden we naast twee mannetjesolifanten, deze vormen zelf een groep net zoals oude mannetjesbuffels die niet meer bij de kudde kunnen blijven. Tijdens onze stop zien we nog een groep spelende olifanten met water en zand. Een bijzondere sabelantilope maakt het plaatje af. Bij thuiskomst kleden we ons om voor het diner.Daarna drinken we in de bar nog een glaasje en spelen een spelletje. Dan op tijd naar bed, want morgen gaan we weer op pad.