Dag 22 Maandag 17 augustus 2015 - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Ouwelandjes & van der Wielen - WaarBenJij.nu Dag 22 Maandag 17 augustus 2015 - Reisverslag uit Hoedspruit, Zuid-Afrika van Ouwelandjes & van der Wielen - WaarBenJij.nu

Dag 22 Maandag 17 augustus 2015

Door: Thil

Blijf op de hoogte en volg Ouwelandjes & van der Wielen

17 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Hoedspruit

Vanochtend vertrekken we naar Timbavati. Dit is een privépark (private game reserve) aan de rand van het grote Krugerpark waar we in de Motswari Lodge verblijven. Via een toegangspoort moeten we nog 50 km. rijden voordat we bij onze bestemming zijn, een kaarsrechte weg. Geen hekken meer, dus we kunnen gaan spotten. Als we ongeveer een half uur gereden hebben met een gangetje van 50 km/uur (je mag ook niet harder) roept Guusje ineens; ‘luipaard! Stoppen’! We speuren allemaal het dichte struikgewas aan de rechterkant van de weg af en ineens zien we een cheetah opduiken. Hij valt nauwelijk op tussen de grijze struiken. Hij loopt richting de weg, schuin achter ons en Jos rijdt langzaam achteruit om het dier te kunnen volgen. Hij blijft rustig staan aan de kant van de weg, vlak bij ons. Dan steekt hij over, gaat achter onze auto langs, naar de andere kant en blijft daar ook nog even rustig staan. Daarna gaat hij zitten en laat zich door ons fotograferen. Dit is ongelofelijk mooi. We zijn stil, maar de spanning is voelbaar en de fototoestellen klikken achter elkaar. Op 4 meter afstand zit hier gewoon een cheetah! Na een paar minuten loopt hij rustig weg het struikgewas in. Wij vervolgen onze weg en komen lekker vroeg bij Motswari aan. We worden hartelijk ontvangen bij de receptie en krijgen onze huisjes toegewezen. Deze zijn prachtig ingericht. Omdat ook hier geen hekken om de lodge staan, lopen de dieren hier gewoon door het park. Dat was in Pezulu en Swaziland ook al zo, maar hier gaat het om echte roofdieren zoals leeuwen, luipaarden en hyena’s, maar ook olifanten of nijlpaarden. Overdag mogen we over de paden maar ’s avonds worden we begeleid en moet je melden wat je gaat doen; terug naar je huis, naar het diner of naar de toilet. Er zijn hier weleens olifanten en leeuwen binnen gelopen, dus dit is geen onzin.
’s Middag hebben we een heerlijke lunch, waarbij we aan de overkant van de droge rivierbedding giraffen zien lopen. Om half 4 moeten we klaar staan voor onze eerste gamedrive; safari. Dave, de bestuurder en gids, en Difference, de speurneus (tracker) zijn onze begeleiders. We hebben een open auto, een landrover Defender waar wij allemaal inpassen. De stoelen lopen trapsgewijs op zodat iedereen een goed zicht heeft. Ongelooflijk wat die auto kan! Het diepste zand, de steilste klimmetjes of dwars door het struikgewas, het maakt niet uit. Deze middag zien we olifanten, giraffen en zebra’s en veel impala’s en klein wild. Helaas nog geen leeuwen en luipaarden. Volgens Dave hebben we nog tijd genoeg; er is een luipaardspoor gespot en ook is er sprake van een leeuw in het gebied. We hebben nog 3x een game drive te gaan!!!!. Dit is een verrassing voor ons, zoveel hadden we niet verwacht. Tijdens de gamedrive maken we nog een tussenstop. Uit de auto wordt een tafeltje met kleedje en een koelbox getoverd. Terwijl de hemel de mooiste zonsondergang laat zien, staan we met een gin-tonic te genieten. Dit is wel luxe van de bovenste plank. We vertellen Dave en Difference van onze ontmoeting met de cheeta en laten de foto's en de filmpjes zien. Ze zijn zwaar onder de indruk: een cheeta is zeer zeldzaam te zien, dus we hebben echte heel veel geluk gehad.
Om 19.00 uur zijn we terug. Bij de ingang van de lodge krijgen we een drankje; een shotje. Daarna gaan we onder begeleiding naar onze huisjes, omkleden en lekker dineren. Tijdens onze afwezigheid is onze kamer opgeruimd en de bedden opengelegd voor de nacht.
Het diner vindt plaats in een prachtige ambiance: een met hout afgezette cirkel met in het midden een vuurplaats, onder een fantastische sterrenhemel. Het eten en bediening is top. Voldaan en moe kruipen we onze bedjes in; morgen weer vroeg op. Het was een fantastische dag!

• 23 Augustus 2015 - 21:04

Sietske:

Mooie belevenissen hoor.
    En ontmoetingen met wilde dieren blijven bijzonder elke keer weer, volgens mij!!
    Lieve groet, Sietske

• 23 Augustus 2015 - 23:17