Dag 18 en 19 - van Swaziland naar Kruger - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Ouwelandjes & van der Wielen - WaarBenJij.nu Dag 18 en 19 - van Swaziland naar Kruger - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Ouwelandjes & van der Wielen - WaarBenJij.nu

Dag 18 en 19 - van Swaziland naar Kruger

Door: Floor en Guusje

Blijf op de hoogte en volg Ouwelandjes & van der Wielen

13 Augustus 2015 | Swaziland, Mbabane

Donderdag 13 Augustus, Mlilwane
Vanochtend vroeg wakker geworden in onze hutjes. Een groep Amerikanen die vroeg weg gaat maakt ons wakker met het luide gepraat en gelach. Daarna nog even slapen lukt ook niet, naast ons wordt er vrolijk en luid gezongen. Onze wekker stond wat later, maar geen zin meer om nog te slapen. Verkouden en hoestend na een, zowat slapeloze, nacht dan maar even lezen totdat de wekker gaat. We ontbijten 's ochtends aan dezelfde tafel als waar we de vorige avond aten. Lekker aan het eten wanneer Lieke nog wat schimmel in d'r croissantje vindt. Sarah hoeft die van haar dan ook meteen niet meer. Besloten om zelf lunch te regelen dus op naar de supermarkt. De supermarkt zit in een groot centrum met vele andere winkels. De mannen gaan boodschappen doen als de meiden wat winkels langs gaan. Een paar leuke winkeltjes waar we nog wat kleren kunnen scoren. Als de mannen terugkomen gaan we nog even snel een autowinkel in. Een leuk gesprek met de twee verkopers die verbaasd zijn dat het plat is in Nederland. Bij Mugg & Bean koffie drinken en twee stukjes taart bestellen. Die stukjes, die voor een persoon waren, blijken toch wat groter te zijn dan verwacht. Uiteindelijk keren we terug na een lange tocht voor wat boodschappen. Gelucht op ons terras met uitzicht. Na de lunch besluiten een paar van ons op een tripje naar de hippo-pool te gaan. We moeten lang zoeken en maken wat rondjes. Vervolgens komen we uit op een pad dat een berg opgaat. Er staan enkele borden, maar natuurlijk lezen wij die niet. De rit is een en al hobbel. Raampjes open en de takken vliegen naar binnen. Zoekend naar de hippo's besluiten we dat we nu toch echt te hoog zitten om een hippopool tegen te komen. We keren om en komen een man tegen die het gebied goed kent. Hij legt ons uit dat de hippo-pool helemaal onder aan de berg is. Ook vertelt hij dat het hem niet zo slim leek om met ons busje omhoog te gaan. Dat beseffen wij ons dan ook en Guusje en ik lachen ons kapot.
We komen onderaan de berg en besluiten nu maar wel de borden te lezen. Een van de borden: "heavy vehicles, do not attempt this road!" Alweer kan het gelach niet stoppen. Zoals gewoonlijk zijn we nogal dom geweest en hebben we de borden genegeerd. Hierdoor komen we wel op de leuke plekjes.
Beneden rijden we richting ons huisje terwijl we de hippo-pool nog niet hebben gevonden, dachten wij. Een guide vertelt ons waar de hippo-pool is en wat blijkt, we zijn er al zo'n twintig keer langs gereden. Geen hippo's maar wel wat aapjes.
Als afkoeling gaan we, zodra we weer veilig thuis zijn, richting zwembad. Klaar om erin te springen besluit Sarah toch maar eerst even te voelen, maar goed ook want het is ijskoud. Sarah en Jos springen erin en Guusje gaat later ook even snel het water in. Ik blijf toch maar tot m'n broekje in het water m'n benen bijna bevroren.
'S avonds zelf pasta maken. Na heerlijk eten zitten we buiten een beetje uit te buiken, wanneer we ontdekken dat er een vleermuisje boven ons hangt.
In de verte en in het donker verschijnt een rode gloed. Eerst valt het nog wel mee, maar wanneer het toch wel begint op te vallen staan we allemaal op. Als het stil valt horen we het geknetter van vuur, hierdoor wordt het duidelijk dat er toch wel iets aan de hand is. Sommige van ons zijn toch wat bang, klaar om naar de andere hutjes te rennen en onze koffers te pakken. De vaders lopen naar het restaurant om te informeren over de situatie verderop. Wanneer het toch wat dichtbij lijkt besluit ik naar binnen te gaan en meteen mijn bal, tas en slippers te pakken. "Ik heb alles wat ik nodig heb." Zeg ik terwijl ik klaar sta om te vertrekken. De mannen komen iets later terug, het was een brand maar het is onder controle, dus niks aan de hand.
Na een toch nog wat avontuurlijke dag lekker ons hutje in. Weltrusten naar het andere hutje fluisteren en dan lekker slapen.

Vrijdag 14 augustus;

We staan op tijd op uit onze beehive hutjes. Om tien voor half 9 staan papa en Paul namelijk bij ons kampje om de koffers alvast in te laden. Natuurlijk komen ze te laat en dat krijgen ze dan ook te horen! Bij de cottage van de ouders laden we de rest in en daarna snel ontbijten. Voor we naar Kruger gaan willen we nog even boodschappen doen en we rijden naar de Mall waar de rest de dag ervoor is geweest. De ouders doen boodschappen terwijl een kwartier krijgen om te shoppen! Hier wordt dankbaar gebruik van gemaakt (rennen!!). Hierna gaan we op naar Kruger. We moeten weer de grens over en dat gaat vrij snel. De grensovergang is klein, een poort en een huisje waar je je stempels krijgt. Na een plaspauze aan de kant van Zuid-Afrika rijden we snel verder.

Rond de middag komen we aan bij de Malelans Gate. Dit is de meest zuidelijke toegangspoort van het Kruger Park. Bij binnekomst van het park zien we al vrij snel DRIE neushoorns liggen aan de kant van de weg. Ook zien we olifanten, een giraffe en heel veel soorten herten (kudu, duiker, impala, eland). We moeten een stuk rijden naar Berg en Dal Rest Camp. Dit is een groot kamp met wel 92 huisjes, een shop, restaurant, zwembad en tankstation.

Als we koffie gaan drinken lopen we onze oude buren, Bart en Janine en hun kinderen Lucas en Vera tegen het lijf. Samen drinken we een drankje en dan gaan we nog vlug een safari doen in de late middag. Ellen en ik spotten beide een neushoorn en we zien olifanten, hertjes en heel veel buffels! We komen net op tijd de poort van Berg en Dal binnen!

Rond 8 gaan we eten in het restaurant en we eten samen met Bart en Janine en de kids. Het durt wat lang maar het eten is lekker en we sluiten af met een springbokje. Daarna naar de huisjes, ligretto en slapen!