dag 13 en 14 - Reisverslag uit Umhlanga, Zuid-Afrika van Ouwelandjes & van der Wielen - WaarBenJij.nu dag 13 en 14 - Reisverslag uit Umhlanga, Zuid-Afrika van Ouwelandjes & van der Wielen - WaarBenJij.nu

dag 13 en 14

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Ouwelandjes & van der Wielen

10 Augustus 2015 | Zuid-Afrika, Umhlanga

Dag 13 (8 Augustus)
Vandaag weer een reisdag. Geen grote afstandenmaar een kleine 225 km van Umhlanga naar St. Lucia, nog steeds aan de kust met de Indische Oceaan. Bij uitzondering een keer een uitstekende weg, af en toe zelfs snelweg met gescheiden rijbanen. Ons nieuwe busje bevalt buitengewoon. Comfortabeler en stiller, al was het inpakken een hele uitdaging. We hebben zelfs een foto gemaakt van de koffers in de auto zodat we het de volgende keer precies hetzelfde kunnen doen, anders past het er niet in. Onderweg een koffiestop bij een benzinestation. 30 kinderen zijn overduidelijk op schoolreisje. Naast hun drie busjes dansen de meisjes intens vrolijk op de luide muziek uit een van de auto's, terwijl de jongens rondrennen en een balletje trappen. Als wij langslopen en enthousiast meebewegen op het ritme van de muziek gaan de meiden helemaal uit hun dak. Wat een passie en vrolijkheid! Even later scheuren de busjes volgas weg. Enkele jongens hangen nog aan de dakrand of in de halfgesloten deuren, maar het gaat allemaal net goed en ze hebben lol voor tien. We vervolgen onze trip en komen vroeg in de middag aan. We gooien onze koffers naar binnen in het guesthouse, waar we mooie kamers hebben rond een prachtige binnentuin. De aapjes springen vrolijk door de tuin en over de daken. Ramen en deuren dicht houden dus. We besluiten de rest van de middag naar het strand te gaan. Lekker gezwommen en in de golven gespeeld.
Het Rhino Coast Guesthouse inSt. Lucia ligt aan de rand van het plaatsje, tegen de Indische Oceaan en aan een groot natuurreservaat. Speciaal: De place in SA waar je hippo's kunt spotten. Ze lopen in het donker vaak door het stadje op zoek naar voedsel, dus we zijn gewaarschuwd. Overal staan borden die waarschuwen voor hippo's at night.
's-Avonds gaan we een hapje eten in het stadje. We wandelen een kleine 10 minuten naar het 'centrum' terwijl we goed om ons heen kijken of er geen hippo's lopen. Je weet maar nooit. Hippo's maken jaarlijks zo ongeveer de meeste slachtoffers onder mensen, dus liever niet tegen komen. Wanneer we weer terug zijn in het guesthouse besluiten we onze eigen 'game-drive' te gaan ondernemen: met ons busje het plaatsje in op zoek naar hippo's! Alle straten en omliggende bossen gezien, geen hippo's. Wel spannend, dat wel. Terug in het guesthouse nog een afzakkertje en dan lekker het bedje in.
Dag 14 (9 augustus)
We slapen uit en ontbijten op ons gemakje. We gaan vandaag met een boot het water op voor een hippo & cocodile safari. We zijn zeer benieuwd wat we gaan zien en we worden niet teleurgesteld: we zien van heel dichtbij tientallen hippo's en een aantal krokodillen. Prachtig om daar zo dicht bij te kunnen komen. Hippo's kunnen niet zwemmen of drijven. Ze lopen over de bodem en kunnen hun adem max 3 min. inhouden. Ze blijven overdag voornamelijk in het water, en gaan in het donker op zoek naar voedsel. Hierbij kijken ze niet op een km meer of minder, en ze komen dus inderdaad bijna dagelijks het stadje in. Dat wij ze niet gezien hebben is eigenlijk puur toeval.
In de middag hebben we een game-drive gedaan in het iSimangaliso Wetland Park, een zgn World Heritage Site. Met ons eigen busje een safari door een prachtig gebied gemaakt, met vele dieren en prachtige vergezichten. Diverse 'loops' gemaakt: vanaf de hoofdweg hele stukken dirtroad langs prachtige vergezichten en dieren. Bijzonder: 'onze' eerste Rinho, moeder met kalf, rustig liggend maar toch......Op het eind komen we uit bij Cape Vidal; een prachtige kuststrook met kilometers zandstrand aan de ene kant, een Lake St. Lucia, het grootste zoetwatermeer van ZA aan de andere kant. Zwemmen in het meer gebeurt niet: Hippo's en Crocs!
We ontmoeten op een uitzichtspunt 'locals'. Met hun hele familie aan de picknick, in een wildpark! Terwijl overal staat dat je vooral in je auto moet blijven! Ach zeiden ze, wij zij hier opgegroeid en weten wat we kunnen doen en wat de gevaren zijn. Bv een alleen lopende buffel, maar vooral de hippo', kunnen link zijn. De luipaarden zijn erg schuw en komen niet naar je toe. Dat geldt ook voor rhino's. Vooral: wegblijven van de waterrand bij meren en plassen. Bovendien, ze hadden wel 10 kinderen bij zich, gaan de dieren altijd voor zwakke en/of kleine dieren, dus zolang je kinderen bij je hebt zit je goed :). Mooie mensen.
's-Avonds weer te voet het stadje in om te gaan eten, maar geen hippo gespot. Ook niet tijdens de wandeling te. Wij twijfelen aan de verhalen, maar we horen dan dat er eentje op zijn gemakkie door onze straat is gestiefeld. Gemist!
Nog een borrel thuis, en dan het bedje weer in. Morgen gaanwe verder naar Sotwana Bay, onze laatste plek aan de oceaan.