Dag 2 en 3 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ouwelandjes & van der Wielen - WaarBenJij.nu Dag 2 en 3 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ouwelandjes & van der Wielen - WaarBenJij.nu

Dag 2 en 3

Door: Jos en Ellen

Blijf op de hoogte en volg Ouwelandjes & van der Wielen

30 Juli 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dinsdagochtend opgehaald door Miquel, Mikki voor vrienden, voor een kennismaking met de townships. Mikki, zelf een oud-bewoner van een township, heeft ons drie uur lang meegenomen langs diverse townships. Sommige zijn zo onveilig dat ook hij er niet in durft te komen. De aanblik van de duizenden hutjes van golfplaten, pallets en houten platen gaat elk voorstellingsvermogen te boven. Miljoenen mensen leven in erbarmelijke omstandigheden die met geen pen te beschrijven zijn. Als westerling zeer confronterend om te zien. We hadden last van plaatsvervangende schaamte vanuit onze luxe bus de ellende te aanschouwen van al die mensen. Schamele huisjes, ernstige vervuiling, kinderen die tussen de rotzooi spelen en opgroeien, criminaliteit, drugsgebruik en prostitutie, geweld.......Op een aantal plaatsen zijn we uitgestapt. Een bezoek aan het weeshuis van mama Rosie was een bijzondere ervaring. Zij is 28 jaar geleden gestart met de opvang van weesjes. Heden ten dage beheert zij een stichting die vele weeskinderen, vaak met HIV of ernstige afwijkingen, opvangt. Vondelingen zijn een ernstig probleem. Moeders hebben vaak zelf zoveel problemen (werkeloos, verslaafd en/of in de prostitutie) dat ze het kind te vondeling leggen. Dat kan bij het weeshuis.
Een team van liefdevolle vrijwilligers en professionals biedt de meest basale zorg, maar komt eigenlijk handen en voeten tekort. Het enthousiasme en de positiviteit van de mensen was bijzonder. Ook hun niet aflatende inzet om de kinderen een gelukkige jeugd te bieden was indrukwekkend.
Te bedenken dat op een strook van 20 km2 3 miljoen mensen wonen is ronduit schokkend., en dat is dan nog maar één van de vele townships.We hebben na het bezoek nog lang nagepraat, en zullen dat ook nog wel even doen.
In de middag zijn we naar Lion's Head gereden om die te beklimmen en bovenop de zonsondergang te bekijken. Uiteindelijk hebben alleen Paul en Jos de top (669 m.) bereikt. Het was zeer de moeite waard maar ze moesten haasten om voor het donker weer beneden terug te zijn. Alwaar alle vrouwen op hen wachtten door en door koud en uitgehongerd. Tijd om een leuk restaurant op te zoeken, samen te eten en de dag samen nog eens door te nemen. Thuis gekomen kropen we allemaal snel ons bedje in om heerlijk te gaan slapen.

Dag 3 - Kaapstad
Om 10 uur vertrok de hop-on hop-off bus vanaf onze accomodatie. Het zou vandaag echt wat slechter weer worden en we hadden bedacht dat het een goede dag zou zijn om Kaapstad te gaan bekijken. De bus volgde de kustweg (Victoria Road) vanaf Hout Bay via Clifton naar Kaapstad. Wat een vergezichten; de zee was erg wild dus enorme golven en overal mooie zandstranden en indrukwekkende kliffen.
In Kaapstad eerst de V&A Waterfront bekeken. We krijgen veel commentaar op het feit dat we 4 dochters bij ons hebben. Volgens de Afrikaanse mannen zijn we erg rijk. Eén man bood zelfs zijn koeien in ruil voor onze dochters ;)
De boot naar Robbeneiland ging helaas niet door het slechte weer. Wel hebben we een tijdje rond gekeken bij het Nelson Mandela museum. Daarna weer op de bus voor een rondje langs de st George Cathedral (kerk van Tutu) en de High Court waar de be(roemde)ruchte bankjes staan voor "(non) whites-only". Samen met het bezoek aan District Six gaf dit weer veel stof om na te praten met elkaar. Hoe kun je als blanke 'wit-mens" rondlopen in een land waar dit allemaal gebeurd is maar nog steeds de verschillen tussen zwart en blank voelbaar en zichtbaar zijn.
Daarna de wijk Bo Kaap bezocht. Het is de islamitische wijk van Kaapstad en is bekend van de vele kleurige huisjes. Vroeg in de avond weer terug naar ons plekje in Hout Bay voor onze laatste avond bij de Riverside Estates. Spelletjes gedaan in de woonkeuken bij de open haard. Een heerlijke plek om na een lange dag weer 'thuis' te komen.

• 31 Juli 2015 - 07:12

Willem:

Zo te lezen erg indrukwekkend daar, fijn dat wij kunnen mee lezen over deze mooie trip.
    Geniet en sla op!

• 31 Juli 2015 - 12:16

Nanneke:

Klinkt allemaal indrukwekkend en gezellig. Veel plezier nog. Wij gaan morgen vertrekken. Groetjes Nannekexxx